הסתיימה השנה הראשונה בבית ספר לסייעות גני ילדים

עיריית ראשון לציון בנתה תוכנית הכשרה בת 270 שעות במטרה להעשיר את  הסייעות בעבודתן בגן תוך הגדרת תפקידי הסייעת בעבודת הצוות בגן * אחת הסייעות שהשלימו שנה ראשונה: "אני שומעת וקוראת את כל הכתבות על אנשים חסרי ניסיון וידע שמגיעים לתחום הזה ואני מבינה שהכשרה כזאת היא פשוט בגדר חובה" 

מחזור ראשון של בית הספר לסייעות גני ילדים הושלם השבוע ו-40 סייעות השתלבו במערכת החינוך של ראשון לציון. כיום בישראל אין כל הכשרה או דרישה מסייעות לתעודה או תואר בטרם הן נכנסות לתחום. הדרישה המינימלית היא 12 שנות לימודים וברוב המקרים הן מתקבלות לאחר הגשת קורות חיים וכן ראיונות קבלה. בעיריית ראשון לציון ביקשו לשנות את התמונה לפיה סייעות ללא כל רקע מתקבלות לעבודה עם נתונים בסיסיים בתחום משמעותי ביותר- טיפול וליווי ילדים בגיל הרך.

מחזיקת תיק החינוך וחברת המועצה, פרופ' תמי רונן, קידמה כבר בשנה הראשונה את הנושא, במסגרתו הוחלט לגבש הכשרה מקצועית וייחודית לראשון לציון. את ההכשרה יובילו מיטב העוסקים בתחום בבית הספר לסייעות גני הילדים שהקים אגף קדם יסודי במינהל החינוך בעירייה.

בימים אלו הסתיימה השנה הראשונה, מתוך שלוש, של ההשתלמות לסייעות גני הילדים וכעת הן צפויות להשתלב במערכת החינוך בעיר. במהלך השנה האחרונה הן נפגשו אחת לשבוע כאשר ביתר הימים הן שימוש סייעות משלימות בגני ילדים בעיר. בין היתר הן למדו על תיאוריות התפתחותיות בקרב ילדים, עקרונות עבודה בגן הכולל סדר יום ותפקיד הסייעת בצוות. כמו כן הן למדו על התפתחות רגשית וחברתית בקרב ילדים, התפתחות המשחק אצל הילד, תקשורת בינאישית, ביטויי רגשות בציורי ילדים ועוד. בשנתיים הקרובות הן ימשיכו את לימודיהן במקביל לכניסתן לגנים. בסוף הלימודים הן יקבלו את תעודת ההכשרה.

מנהלת אגף חינוך קדם יסודי, שולמית זכאי, אומרת כי העירייה משקיעה רבות על מנת להעניק לילדי הגן חוויה מחנכת, מעשירה ומחבקת, "אנו מבינים שהשלב של הגיל הרך הוא שלב קריטי בהתפתחות הילד ויש חשיבות רבה לתת לסייעות את כל הכלים לטפל היטב בילדי העיר". זכאי מדגישה כי כיום הסייעות החדשות הנכנסות למערכת עוברות שנתיים של הכשרה בשטח ורק אחר כך מגיעות לתפקיד סייעת קבועה.

תמי אשל, סייעת שסיימה את השנה הראשונה והחלה עתה לעבוד בגן "אדון עולם", מספרת: "אני שומעת וקוראת את כל הכתבות על אנשים חסרי ניסיון וידע שמגיעים לתחום הזה ואני מבינה שהכשרה כזאת היא פשוט בגדר חובה. אלו לא סתם הרצאות שמנחיתים עלינו מלמעלה, אלא משהו הרבה יותר עמוק ואישי ועם דוגמאות מהשטח. גם המפגש הקבוצתי עם כל הסייעות נותן לנו פרספקטיבה בעבודה, אנחנו יודעות שאנחנו לא לבד ועוברות הכל יחד."

ג'ולי לוי, סייעת נוספת שכבר שלוש שנים במערכת ומזה שנתיים עובדת באופן קבוע בגן לחינוך מיוחד, מספרת: "ההשתלמות מעוד מעניינת אותנו, אנחנו צמאות למידע ואנחנו מקבלות המון תשובות לשאלות שלנו. אני חושבת שכל עירייה צריכה לאמץ כזו הכשרה לסייעות, הבנו עד כמה התפקיד שלנו חשוב במערכת".

חברת המועצה, הפרופ' תמי רונן, מוסיפה: "סייעות בגני הילדים מתחילות עבודתן לעיתים ללא הכשרה מספקת ועם ידע תיאורטי מועט בתחום התפתחות הילד. לחלקן אין כלים לעבודת צוות בגן.

דמות הסייעת משמעותית מאוד עבור הילד, ברוב המקרים, היא זו שמאכילה אותו והיא זו שמחליפה לו. בדקנו וראינו שסייעות לא זוכות לקבל שום הכשרה או כלים, אז החלטנו להקים בית ספר לסייעות, השגנו תקציב ויצאנו לדרך. ההשתלמות מקנה כלים וידע בסיסי בתחומי הדעת השונים בגן ומגבשת תשתית מקצועית לקבוצת השתייכות בה נידונות סוגיות מקצועיות ברמה המקצועית וברמה האישית".

יש לציין כי סייעות חדשות שצפויות להיכנס לגן קבוע, עוברות במהלך הקיץ השתלמות אינטנסיבית. בימים אלו צפוי להתחיל מחזור חדש ובו 32 סייעות שיחלו את התהליך.

יניב אוחנה, סגן דוברת עיריית ראשון לציון

 

10 בפברואר 2015