משרד החינוך הגיע להתרשם מגישות לימוד ייחודיות בעיר

 

גף ניסויים ובקרה במשרד החינוך פרסם לפני שלוש שנים קול קורא ליישום בחירה מבוקרת וייחודית בבתי הספר * בתי הספר היסודיים נגבה ושלמון היו מהראשונים בארץ שהרימו את הכפפה  ומציגים גישות לימוד מעניינות- הגישה החיובית כלפי הילד וגישת בית הספר כמגרש המשחקים של החיים

 "אנחנו לא דומים אחד לשני, ועלינו לתת לכל אחד להיות מי שהוא", כך אמרה השבוע ד"ר גנית ויינשטיין, מנהלת גף ניסויים ובקרה במשרד החינוך בעת ביקורה השבוע בשני בתי ספר יסודיים בעיר שחוללו שינו בגישה הלימודית. השאיפה היא לאפשר לכל אחד מבתי הספר בעיר להיות ייחודי ובכך לאפשר להורים לקבל החלטה היכן ילדיהם ילמדו בהתאם לשיקולים שונים, ביניהם- הגישה הלימודית בבתי הספר. מהלך זה מתאפשר הודות לפרויקט שנקרא "בחירה מבוקרת" לפיה הורים לילדי גני חובה שיעלו לכיתה א', יוכלו לבחור לאיזה בית ספר ישובצו ילדיהם באזור מגוריהם. ראשון לציון היא העיר הגדולה הראשונה אשר הצטרפה לתוכנית הניסיונית של משרד החינוך להנהיג בחירה מבוקרת בבתי הספר היסודיים בעיר. בשלב הראשון התאפשרה בחירה רק במרכז העיר, בהמשך התאפשרה בחירה במזרח העיר וכעת תתאפשר בחירה גם במערב העיר.

לפני כשלוש שנים, פרסם גף ניסויים ובקרה במשרד החינוך קול קורא ליישום בחירה מבוקרת וייחודית בבתי הספר ונכון להיום, כ-40 בתי ספר ברחבי העיר לוקחים חלק בתוכנית. הראשונים שהרימו את הכפפה וזו כבר השנה השלישית שהם בתהליך יישום והטמעת גישה לימודית ייחודית, הם בתי הספר היסודיים - נגבה ושלמון, שכאמור זכו לביקור התרשמות של מנהלת גף ניסויים ובקרה- ד"ר ויינשטיין וצוותה, אותם ליוו ראש העירייה- דב צור, מנכ"ל העירייה- פרנקו גונן, ראש מינהל החינוך- ד"ר שוש נחום ומנהלת אגף החינוך היסודי- מירי אור גוטפריד.

בית הספר נגבה יישם את הגישה האנתרופוסופי, הבאה לידי ביטוי בגישה החיובית כלפי הילד. דרך חינוכית זו מתבססת על שלבי ההתפתחות של הילד ומלווה צעד אחר צעד את הילדים מהיותם רכים ועד לבגרותם. ילדים המתחנכים בדרך זו מקבלים כלים ומיומנויות בסיסיות לחיים: מיומנויות אישיות כמו היכולת להבחין בין טוב ורע ולפעול בהתאם. במהלך הביקור, צפו נציגי משרד החינוך בתהליכי למידה במדעים ובמתמטיקה. בית הספר שלמון אימץ את גישת בית הספר כמגרש המשחקים של החיים. מדובר בשיטת הפדגוגיה המשחקית לפיה התלמידים לומדים באמצעות משחקי חשיבה ולמידה פעילה.

במינהל החינוך מסבירים כי מאחורי ההחלטה להצטרף לניסוי עמד הרצון להוביל לחשיבה מחודשת על תהליכי הלמידה בבתי הספר ולהוות מנוף לפדגוגיה חדשנית.

ראש העירייה, דב צור, אמר בביקור: "אני מודה למשרד החינוך שנתן לנו את הזכות להיות ראשונים ולהוביל את הפרויקט הזה. אני גאה בעשייה החינוכית שנעשתה, ששילבה את כל הגורמים בעיר: תלמידים, מורים, הורים. אני שמח שכל בית ספר עבר תהליך של חשיבה מחדש על שיטות הלימוד שלו ולמעשה חויב לחדש ולעדכן את עצמו למאה ה-21. זה תהליך חיובי שעורר את המערכת ואנו מרגישים את זה."

מנהלת גף הניסויים, הד"ר גנית ויינשטיין הודתה לראש העירייה שהיה חלוץ והתנדב להיות העיר הגדולה הראשונה שיוצאת למהלך הניסוי. "זו המערכת לה פיללנו. בכל דרך בחיים יש עליות ומורדות, אך אם לא קופצים למים ולא מנסים – לא מצליחים. היום יש כבר 40 רשויות שממתינות בתור להיכנס לתכנית."

מנהלת האגף לחינוך יסודי, מירי אור גוטפריד הוסיפה כי "פיתוח הייחודית הבית ספרית מראה שיפור באקלים הבית ספרי, בשדרוג אסטרטגיות הוראה ולמידה בבית הספר והעלאת המוטיבציה של התלמידים ללמידה. במקביל יש ירידה משמעותית בכמות בקשות הערר במעבר בין בתי הספר". סיון קפון, יו"ר ועד ההורים בבית הספר שלמון, גילתה כי בתחילת התהליך היו הורים סקפטיים לשיטה "אבל היום, כשרואים את האקלים בבית הספר, מרגישים את השינוי ומרגישים אותו בכל שעות היום."

 כתביניב אוחנה, סגן דוברת עיריית ראשון לציון

 

20 במאי 2014