ירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים בעיר

אמא וילדה נוסעות על רכבי ניסוי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים על תאונות דרכים בראשון לציון מהם עולה תמונה מעודדת מאוד של פחות תאונות ופחות נפגעים * בעיריית ראשון לציון מייחסים זאת להסברה, סדנאות, הדרכות ושיפור תשתיות בעיר * כמו כן שיתוף פעולה עירוני עם ארגון מורי הנהיגה ומועדון אור ירוק בעיר

ירידה של למעלה מ-25% במספר תאונות הדרכים ובמספר הנפגעים בראשון לציון. זה הנתון המעודד ביותר מבין הנתונים שפרסמה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהשוותה בין השנים 2013 ל-2014. יש לציין שמדובר בהמשך ישיר של ירידה בהיקף התאונות הנפגעים בחמש השנים האחרונות. כך למשל ב-2010 מספר הנפגעים חצה את ה-700 ומאז, מדי שנה, נרשמה ירידה של כמאה נפגעים ובשנה האחרונה דווחו על 374 נפגעים.
הירידה נרשמה גם בסוגי הנפגעים וגם בדרגות הפגיעה. כך למשל 86 הולכי רגל נפגעו ב-2014 לעומת 108 הולכי רגל בשנה הקודמת. 278 נהגים ונוסעים ב-2014 לעומת 411 ב-2013. רק בקרב רוכבי אופניים הייתה עלייה כאשר עשרה רוכבים נפגעו לעומת שישה בשנה קודמת. בעיריית ראשון לציון מייחסים זאת לעלייה המשמעותית בבעלי אופניים חשמליים. זו אחת הסיבות שבעירייה קידמו שורה של פעולות להתמודדות עם התופעה, בין היתר נאסר הכניסה עם אופניים חשמליים לגנים ציבוריים וכן ועדת היגוי של תוכנית בטרם שמה את הנושא בצמרת סדרי עדיפות לשנה זו.
כאמור, ירידה נרשמה גם בסוגי הנפגעים, 361 פצועים קל דווחו ב-2014 לעומת 510 בשנה הקודמת. מספר הפצועים קשה גדל באחד, 13 פצועים לעומת 12, עדיין נתון מעודד לאור העובדה שבמשך שנים הנתון היה פי שלושה בראשון לציון (31 פצועים קשה ב-2008, 28 ב-2007, 34 ב-2006, 29 ב-2005, 31 ב-2004 וכן הלאה). לראשונה מזה למעלה מעשור, בשנת 2014 לא דווח על הרוג בתאונת דרכים בעיר.
אגב, גם ביחס לנתונים הארציים, ראשון לציון במקום מעודד מאוד. מבין שבע הערים הגדולות בישראל, המונות מעל 200 אלף תושבים, בראשון לציון דווחו הכי פחות תאונות. אפילו פחות מערים קטנות בהרבה מראשון לציון, כמו בת ים, חולון, רמת גן ועוד.
יו"ר ועדת תנועה ותחבורה, חבר המועצה, ישראל מוטעי התייחס לנתונים: עם כניסתי לתפקיד ועל פי מדיניות ראש העירייה, דב צור, שמנו לנו כמטרה עיקרית לצמצם ולהפחית את תאונות הדרכים והנפגעים בראשון לציון ובכלל. נתוני הדו"ח מצביעים על ירידה משמעותית בתחום וזאת הודות לכל הגופים והגורמים המקצועיים העוסקים במלאכה יום יום ועל כך תודתי והערכתי".
מוטעי מוסיף ומסביר כי הירידה המשמעותית בהיקף התאונות והנפגעים טמונה בשילוב הידיים בין כל הגורמים המעורבים בנושא. כך למשל נערכות סדנאות ופעילויות בבתי הספר היסודיים לכל שכבות הגיל, הדרכת קשישים בשימוש הדרך בצורה בטוחה, הפעלת מיזם להורדה בטוחה ("נשק וסע") במרבית בתי הספר היסודיים, פעילות הסברתית להולכי רגל במעברי חצייה מרכזיים בעיר, הצבת תמרורים מוארים ליד מעברי חצייה הסמוכים למוסדות חינוך, הצבת שילוט המתריע על אכיפה מוגברת בנושא הולכי רגל בצירים מרכזיים, פעילות הדרכתית במרכז ההדרכה לבטיחות בדרכים לתלמידי בתי הספר היסודיים ועוד.
כמו כן הושם דגש על שיפור תשתיות תחבורתיות בעיר בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. חלק ניכר משיפור התשתיות בסמוך למוסדות חינוך וצמתים מרכזיים בעיר.
מטה הבטיחות בחברה לבטחון בראשות ישראל סלע פועל בנושאי בטיחות וזהירות בדרכים כולל פעילות הדרכתית והסברתית בקרב בני הנוער במוסדות החינוך. המטה משתף פעולה עם ארגון מורי הנהיגה המעבירים דיווחים שותפים בקבוצת ווטסאפ על כל מפגע בטיחותי ברחבי העיר. מקרים אלו מועברים מידית למוקד העירוני ומטופלים על ידי מטה הבטיחות ומינהל שפ"ע.
שיתוף פעולה פורה מתקיים גם עם מועדון אור ירוק בראשון לציון המקיים עבודה נרחבת בתחומי ההסברה, הדרכה וסקר מפגעים ברחבי העיר.
גם בקרב נהגים צעירים נעשתה עבודה מאומצת והתקיימו סדנאות ופעילויות בבתי הספר התיכוניים לשכבות כיתות יא' – יב' בנושא: נהיגה תחת השפעת אלכוהול, מיומנות נהיגה ולחץ חברתי, פעילות הדרכתית והסברתית במתחם הבילויים בעיר במהלך חופשת הקיץ וכן השתלבות באירועי קיץ לנוער וסטודנטים בנושא אלכוהול ונהיגה.