חינוך במאה ה-21 – למידה בסביבה דיגיטלית

אם בעבר תלמידים היו לומדים רק בכיתה עם ספרים ומחברות, היום תלמידי העיר נהנים גם מלמידה מקוונת באמצעות האינטרנט

במסגרת מדיניות העירייה להצעיד את מערכת החינוך למאה ה-21, מובילים בעירייה הטמעה של תכנית אב לתקשוב מערכת החינוך. עלות התכנית עומדת על 25 מיליון ₪ ומטרתה להטמיע עקרונות של למידה מתוקשבת ומקוונת בכל בתי הספר בעיר. התכנית כוללת אספקת ציוד מתאים, כגון, מקרן בכל כיתה ומחשבים ניידים לכל המורים, ולצד זאת, הכנת תכניות לימוד מתוקשבות והכשרת מורים להוראה בסביבה דיגיטלית.

במינהל החינוך מדגישים כי התלמידים של היום חיים בסביבה דיגיטלית ועלינו להקנות לתלמידים שלנו כישורים הנדרשים לצורך למידה בעידן של ידע: כישורי למידה בסביבה דיגיטלית, ארגון וניהול ידע אישי, עבודה בצוות ולמידה חברתית. בימים אלו מוטמעת תפיסה זו בכל בתי הספר בעיר בכל שכבות הגיל.

בית הספר מקיף ח' ע"ש בר לב, הלוקח חלק בתוכנית התקשוב, שאחד ממטרותיו הבית ספריות היא "ראה וחדש", קיים יום למידה מקוון. ביום זה לקחה חלק שכבת תלמידי כיתות ט', בנושא מניעת שימוש בטבק ואלכוהול. ביום המקוון התלמידים עבדו בקבוצות מבתיהם ומלאו מטלות מגוונות בכישורי חיים, מדעים והיסטוריה סביב הנושא המרכזי. כל המטלות נעשו דרך המחשב תוך שימוש באתר בית הספר ובכלים מתוקשבים שונים. למשל, התלמידים עצבו כרזות ועלונים בתוכנה בשם "Smore" העוסקים במניעת עישון תוך התייחסות לנזקים ולסכנות.

בהיסטוריה התלמידים חקרו את תופעת העישון ו"חוק היובש" בארה"ב בשנות ה-20 דרך פרסומות ומאמרים. התלמידים עשו שימוש במקורות אינטרנטיים מגוונים, העלו את התוצרים לפורומים באתר בית הספר והגיבו לדברי חבריהם.

במדעים התלמידים חקרו את ההשפעה של האלכוהול על התאים בגוף האדם ותפקוד המוח. זאת בהסתמך על מאמר מדעי והסקת מסקנות מתוצאותיו.

בבית הספר מדגישים כי היום המקוון מעצים את התלמיד כלומד עצמאי שחוקר ומקיים למידה פעילה ומשמעותית. התלמיד הוא חלק מקבוצה העובדת כצוות ויום זה מקנה מיומנות חשובה זו. כמו כן, הנושא המרכזי של היום המקוון – מניעת שימוש בטבק ואלכוהול חשוב מאין כמותו ומעסיק אותנו בחיי היום יום.

כתבה: טליה סומך - פינגולד, דוברת העירייה

2 בפברואר 2015