הישג לתושבי עוטף נתב"ג

  הורחב "עוצר הלילה" בנמל התעופה בן גוריון

לא תותרנה המראות מנתב"ג מהשעה 1:40 ועד 5:30 בעונת החורף ועד 5:00 בעונת הקיץ * בנוסף, כלי טיס עם סף רעש מופחת בלבד יוכלו להמריא עד השעה 6:00

 תושבי עוטף נתב"ג יזכו לישון בשקט עוד קצת. בעקבות עתירת פורום רשויות עוטף נתב"ג, בו חברה עיריית ראשון לציון, נגד החלטת משרד התחבורה לקצר את עוצר הלילה- חלון הזמן שבו לא מותרות המראות, הגיעו הצדדים להסכם פשרה הקובע כי השקט יימשך עד השעה 6:00 בבוקר. בית המשפט המחוזי בלוד, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, נתן תוקף של פסק דין להסכם שהושג בין הצדדים.

המחלוקת החלה כשבינואר 2014 הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, כי בכוונתו לקצר את שעות סיום עוצר הלילה, שהיה נהוג במשך שנים בין השעות 5:50-1:40 ובכך אימץ השר את המלצות מנהל רת"א דאז, גיורא רום, שביקש לצמצם את עוצר ההמראות בנתב"ג על מנת לתת מענה לביקוש הטיסות לאחר חתימת הסכם השמיים הפתוחים עם אירופה.

החלטת שר התחבורה הייתה אמורה להיכנס לתוקפה עם פתיחת עונת החורף, ב-26 באוקטובר 2014, אך ראשי הישובים סביב נמל תעופה בן גוריון החליטו להיאבק בהחלטה זו,  עתרו לבית המשפט המחוזי באמצעות עו"ד נרי ירקוני וטענו, כי אין כל הצדקה עניינית למהלך וכי תושבי האזור ישלמו מחיר גבוה מדי באיכות חייהם.  עוד טען עו"ד ירקוני, כי "ההחלטה אינה סבירה בהיותה סותרת הסכמים קודמים ובכך שאינה מאזנת כראוי את האינטרסים הציבוריים".

יצוין, כי הפורום כולל את הישובים חולון, ראשון לציון, אור יהודה, אזור, בית דגן, בת ים, עמק לוד, סביון, חבל מודיעין ושוהם.

לאחר הגשת העתירה הצטרפו לדיון המשפטי לתמיכה בעמדת שר התחבורה רשות שדות התעופה וכן חברות תעופה רבות ואף ארגון חברות התעופה הבינ"ל  - יאט"א. עם התקדמות הדיונים, שנעשו באופן מהיר ויעיל על ידי השופט פרופ' עופר גרוסקופף, שוכנעו הצדדים כי מוטב שתתגבש הסכמה ביניהם על פני התערבות בית המשפט בהחלטת שר.

לאחר מו"מ אינטנסיבי סוכם בין הצדדים, כי שעת סיום עוצר ההמראות תידחה בבוקר ל-05:00 בימי הקיץ ול-05:30 בימי החורף, ובנוסף, כי עד השעה 06:00 בכל ימות השנה יוכלו להמריא רק מטוסים שקטים במיוחד, אשר נקבעו להם מגבלות חריגות ומיוחדות לצורך העניין. כן נקבעו מנגנונים יעילים לאכיפת המגבלות החדשות.

הצדדים וחברות התעופה הגישו כאמור את ההסכם לבית המשפט, אשר נתן לו תוקף של פסק דין, שחשיבותו בשינוי החלטת שר התחבורה, בדרך של הרחבת שעות העוצר, בנקיטה לראשונה בטכניקה של הפחתת רעש בנוסף לשעות העוצר ובהטלת מגבלות חדות וברורות, דיגיטליות, ולכן ברות אכיפה באופן שקוף ונחרץ. 

ראש עיריית ראשון, לציון דב צור: "המצב הנתון הוא שנמל התעופה המרכזי בישראל שוכן בלב ליבה של המדינה ועטוף במאות אלפי תושבים. האחריות של הממשלה היא למצוא את האיזון הנכון בין איכות חיי התושבים לבין צרכי המשק. אנו, ראשי הרשויות, נלחם על זכותם של תושבי המרכז לישון בשקט".

מחזיקת תיק איכות הסביבה בעיריית ראשון לציון, חברת המועצה יפעת מאירוביץ', הוסיפה: "הסכם הפשרה הינו פרי עבודה מאומצת ואינו סוף פסוק. אנו נמשיך לפעול במרץ אל מול גופי התעופה על מנת למזער את הרעש ממנו סובלים התושבים".

 

כתב: יניב אוחנה, סגן דוברת עיריית ראשון לציון

 

11 בנובמבר 2014