נדחה הערר נגד הקמת מרכז עזריאלי סמוך לתחנת רכבת "ראשונים"

 

השבוע החליטה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, לדחות את הערר אשר הוגש כנגד אישור התכנית להקמת מגדל משרדים המשולב עם מסחר, סמוך למתחם תחנת הרכבת "ראשונים" שבדרום-מזרח העיר ראשון לציון במחלף הדרכים 412 (רחוב הרצל) וכביש 431.

מרכז עזריאלי "ראשונים" כולל מרכז תחבורה בינעירונית, קניון מסחרי ומגדל משרדים בן 25 קומות מעל חניון תת-קרקעי. הפרויקט מורכב מקניון, בשטח של כ 12,500 - מ"ר שטח עיקרי,  כשמעליו מתנשא מגדל משרדים בשטח עיקרי של כ -  24,285 מ"ר ובגובה של כ 25- קומות.  כל אלו מעל 4 מרתפי חניה המיועדים לשרת את נוסעי הרכבת ואת הבאים לקניון ולמגדל המשרדים.

עיריית ראשון תמכה בהקמת הפרויקט בשל החשיבות שרואה העירייה בהגדלת היצע התעסוקה המתקדמת בעיר. מגדל אשר יכלול 25 קומות למשרדים, אומרים בעירייה, יספק אלפי מקומות תעסוקה איכותיים לתושבי העיר והאזור.

התכנית נמצאת בהליכי אישור כבר למעלה מ-10 שנים, ונתקלה בהתנגדויות לא מעטות. למרות שלאחר שינויים ותיקונים הצליחה התכנית לצלוח את כל הליכי התכנון ואף פורסמה למתן תוקף לפני כשנה וחצי, החליטו ראשי המתנגדים להגיש ערר למועצה הארצית לתכנון ובניה בסוגיה עקרונית בעל השלכה ארצית, והיא לטענתם, השלכת הקמת מרכזים מסחריים ב"שולי הערים" על מרכזי הערים.

בהחלטה שפורסמה השבוע, דחתה המועצה הארצית את הערר פה אחד, ולא קיבלה את טענת העוררים שהפרויקט סותר את מדיניות התכנון הארצית בשל מיקומו ב"שולי העיר" ראשון לציון.  המועצה הארצית קבעה כי המיקום של התכנית אינו ב"שולי הערים", כי אם חלק בלתי נפרד מטבורה של העיר ראשון לציון, שהיא השנייה בגודלה בשטחה במדינת ישראל והרביעית בגודלה באוכלוסייתה. מדובר בעיר מרכזית בתחום המטרופולין, והתכנית תואמת למדיניות הארצית של חיזוק הערים הגדולות ומרכזיהן.

המועצה הארצית קבעה כי התכנית ראויה לאישור, שכן היא מנצלת ומייעלת את המקרקעין בתחום התכנית באופן מושכל, ואף מוסיפה שטחי תעסוקה לעיר ראשון לציון, בה קיים חוסר משמעותי בשטחי התעסוקה. 

עוד קבעה הוועדה, כי התכנית אינה אמורה לפגוע במסחר הקיים במרכז העיר הוותיק של ראשון לציון או של נס ציונה, והיקף המסחר שאושר הוא מסחר תומך משרדים, תומך תחבורה ציבורית ולטובת תושבי שכונות דרום העיר ראשון לציון הסמוכות לפרויקט. הוועדה ציינה לשבח את עיריית ראשון לציון, אשר משקיעה רבות במרכז העיר ההיסטורי אף ללא קשר לתכנית זו, הן בהיבט התרבותי והן בהיבט המסחרי בהיקף של מאות מיליוני ₪, ואינה מזניחה את מרכז העיר.

פרויקט זה, המצוי בכניסה הדרומית של העיר ראשון לציון, מהווה המשך ישיר של רחוב הרצל שהנו רחוב ראשי המשתרע לאורך מרכז העיר, ואינו מנותק מהמרקם העירוני של העיר ראשון לציון.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור אמר, כי "זהו ניצחון גדול לעיר לאחר שנים ארוכות של הליכים חוזרים ונשנים בתכנית הזו. הועדה קיבלה את כל טיעוני העירייה, ראתה את החשיבות בהקמת מתחמי תעסוקה מתקדמת בעיר ראשון לציון ואת היות השטח המסחרי בתכנית הזו רק חלק קטן מהתכנית כולה, שלה חשיבות רבה לאזור הזה של העיר. הוועדה גם ראתה דרך הניסיונות לטעון שהשטח המסחרי יפגע במסחר במרכז העיר ונתנה אמון במדיניות העירייה, אשר בשנים האחרונות שמה דגש רב על פיתוח מרכז העיר ההיסטורי ומשקיעה בו מאות מיליוני שקלים". צור הוסיף כי "זוהי מכה ניצחת לאותה חבורת אינטרסנטים שכל עניינם הוא לקלקל תכניות, לעכבן ולמנוע את אישורן ויישומן. אני שמח מאוד שהוועדה סיכלה גם את הניסיון הזה וקיבלה את עמדתנו. האישור הזה מצטרף לקידום של מספר תכניות למתחמי עסקים, שיחד כוללות 8.4 מיליון מ"ר לתעסוקה בעיר ראשון לציון, שיסייעו לעיר להפוך למוקד תעסוקה משמעותי במרכז הארץ ולמרכז העסקים החדש של ישראל".    

בהליך זה יוצגה ראשון לציון על ידי עוה"ד מישאל שרעבי ממשרד אברהם בר; הוועדה המחוזית על ידי עו"ד ניצן בן ארויה; חברת קנית על ידי עו"ד דניאל אברבנאל; והעוררים על ידי עו"ד נעמי וייל.

מצ"ב הדמיות

כתב: יניב אוחנה, סגן דוברת עיריית ראשון לציון

 

29 בדצמבר 2014