הרכבת הכבדה לא תעבור בין השכונות המערביות בעיר

ראש העיר לוחץ ידיים
בשורה לתושבי ראשון לציון:  מאבק של שנים הגיע להכרעה * בקרוב ראשון לציון תהפוך לצומת מרכזי בתנועת הרכבות בישראל ותחבר את מרבית תנועת הרכבות בשני הצירים המרכזיים – ממזרח המדינה לקו החוף, מהנגב ועד הגליל * בכך הופכת  ראשון לציון למרכז החדש של ישראל

 המאבק של ראשון לציון להסית את תוואי הרכבת מתוך השכונות במערב העיר הצליח. שר התחבורה, ישראל כץ, הודיע השבוע כי משרדו והנהלת רכבת ישראל יבחנו רק חלופה אחת של חיבור קו הרכבת בין תחנת הראשונים לתחנת משה דיין, כאשר הרכבת תנוע רק על ציר 431, ובכך קיבל את עמדת העירייה וביטל את חלופת תנועת הרכבות דרך שכונות מערב העיר.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, שנפגש עם השר כץ, הבהיר כי עיריית ראשון לציון מתנגדת בתוקף להעברת הרכבת בתוך השכונות למרות שהתוכנית כבר אושרה סטטוטורית לפני שנים. צור הדגיש כי הרכבת הכבדה צריכה לנוע בשולי הערים בעוד הרכבת הקלה אמורה לעבור בתוך השכונות. עוד הדגיש צור את הפגיעה באיכות חייהם של תושבי העיר וכן את העלות הגבוהה הכרוכה בהכנסת הרכבת לתוך העיר.

בסוף השבוע הגיע שר התחבורה, ישראל כץ, יחד עם מטה משרדו לביקור בעיריית ראשון לציון. הביקור הוגדר כביקור עבודה כאשר ראש העירייה, דב צור, וצמרת העירייה ובראשם המנכ"ל, פרנקו גונן ומהנדס העירייה, אלי יהלום, הציגו שורה של נושאים הדרושים התערבות של משרד התחבורה. במרכז הדברים עלה נושא הרכבת הכבדה והקו החום של הרכבת הקלה.

ראש העירייה דב צור, ביקש את התערבות השר להסית את תוואי הרכבת מהתוכנית המקורית אשר אמורה לחבר בין שתי התחנות משה דיין וראשונים. שר התחבורה ציין כי מדובר בתוכנית הדגל של משרד התחבורה לחבר את קווי הרכבות ממזרח המדינה, קרי ירושלים, מודיעין ובית שמש אל תוואי החוף של הרכבת. החיבור דרך רכבת ראשונים למשה דיין הוא קריטי לתוכנית הגדולה.

במהלך הדיון הדגישו בכירי עיריית ראשון לציון כי הם יתנגדו לביצוע התוכנית המקורית של העברת הפסים בתוך השכונות של מערב העיר ודרשו להיצמד לתוכנית החדשה שהרכבת תעבור בצמידות לכביש 431, על פניו נראה כי הסלילה בצמוד לכביש 431 תהיה זולה ומהירה יותר מהתוכנית המקורית, מעבר לכך היא לא תפגע באיכות חייהם של התושבים. רכבות כבדות אמורות לנוע מחוץ לערים ולא בתוכן" אמר ראש העירייה, דב צור.

בעירייה הדגישו כי חיבור התחנות לא רק ישפר את איכות ומהירות הנסיעה מראשון לציון לתל אביב ולערים נוספות אלא גם תהיה מנוף לאזורי התעשייה ההולכים ומוקמים במתחם האלף, באלקטרה ובאזור התעשייה החדש במערב העיר. במהלך הדיון, ביקש צור לאפשר פתיחה של מחלף חדש על כביש 431 שיחבר את אזור היס פלאנט. מדובר בהשקעה של כ-15 מיליון שקלים שחלקם יבוא ממימון משרד התחבורה וחלקם מעיריית ראשון לציון. עוד ביקשו בעירייה להקים מחלף חדש מעל כביש 4 באזור התעשייה פארק שורק וזאת כדי לאפשר את פיתוחו של הפארק הזוכה לביקושים רבים ובהן חברות מובילות במשק הישראלי שנמצאות כבר בשלבי בנייה מתקדמים במתחם. עניין נוסף שעליו במהלך הישיבה שנמשכה מספר שעות, היה הקמת הקו החום של הרכבת הקלה כאשר שר התחבורה הנחה את אנשי משרדו לקיים עבודת מטה משותפת עם בכירי עיריית ראשון לציון. מדובר בקו של רכבת קלה שינוע ממזרח למערב, מלוד, רמלה ובאר יעקב דרך שכונות שיוקמו בצריפין אל מרכז ראשון לציון ומשם לשכונות המערביות בעיר ועד לתחנות הסופיות בבת ים. עיריית ראשון לציון הודיעה כי היא מעוניינת לקדם את הפרויקט ואף להיות הבעלים של הקו החום כשהיא זו שתשקיע בתשתית ובהפעלה.

צילום:  עידן גרוס

כתב: יניב אוחנה, סגן דוברת עיריית ראשון לציון

 

21 בינואר 2014