מעלית אופקית לשינוע נוסעים

מעליות אופקיות לשינוע עובדים

עיריית ראשון לציון בוחנת שימוש בקרונות בשיטת מעלית אופקית לשינוע נוסעים במתחם העסקים החדש במערב .
מערכת הקרוניות מדרום קוריאה צפויה לתת מענה לכמיליון נוסעים בשנה * הקרוניות ייצאו מתחנת הרכבת משה דיין ובמהירות של  כ-50 קמ"ש, ויובילו את העובדים ישירות למגדלי העסקים במתחם האלף שיכלול כ-1.7 מיליון מ"ר לעסקים ומגורים * עלות הקמת קילומטר אחד מוערכת בכ-20 מיליון דולר .

השבוע נערכה פגישה בין הנהלת עיריית ראשון לציון לבין נציגי חברת Sky Cube מדרום קוריאה המפעילה מערכת קרוניות עיליות שנעות על פני מסילות חשמליות בשיטת מעלית אופקית. בעירייה בוחנים פתרונות תחבורתיים למתחם האלף במערב ראשון לציון, מתחם עסקים ומגורים שיכלול 1.7 מיליון מ"ר עסקים ומגורים. הוועדה המחוזית במינהל התכנון אישרה לפני כחצי שנה למתן תוקף את התכנית.
ראש העירייה, דב צור, חברת המועצה ליאל אבן זהר, מנכ"ל העירייה פרנקו גונן, מהנדס העירייה אלי יהלום ובכירים נוספים בעירייה צפו במצגת מקצועית שהוצגה בפניו ועיקרה מתן פתרונות תחבורתיים מובילים וחדשניים, שיסייעו לכמיליון נוסעים בשנה לקצר משמעותית את המרחקים לבתיהם ולמקומות העבודה.
הרעיון המרכזי הוא שנקודת המוצא של הקרוניות העיליות יהיה ביציאה מתחנת משה דיין, אליה מנוקזות כל תנועות הרכבות מצפון ומדרום הארץ, ומשם ניתן יהיה "להזמין" קרונית שתוביל ישירות למקום היעד. כלומר, עוד לפני העלייה על הקרונית, ייבחר האדם את ייעד הנסיעה, וכל קבוצת נוסעים תעלה במשותף למחוז חפצה.
התכנון הוא לרכוש 20 קרוניות שייסעו על מסילות מיוחדת שיורכבו על עמודי בטון בגובה 5 מטרים וקוטרם יהיה כ-90 ס"מ. עלות הקמת קילומטר אחד מוערכת בכ-20 מיליון דולר, וההערכה היא שבשלב הראשון יורכבו כ-3-5 ק"מ של מסילות ייעודיות.
הקרוניות נוסעות במהירות המגיעה ל-40-50 קמ"ש, וההערכה היא שבמהלך 10 דקות ניתן יהיה לגמוע חמישה קילומטר, כולל העלאת והורדת הנוסעים ביעדים השונים.
על פניו, מדובר בתכנון שיאפשר לנוסעים לעלות בתחנת הרכבת בנקודת המוצא בערים השונות, להגיע לתחנת משה דיין במערב ראשון לציון, ומשם להגיע עם הקרוניות עד ממש לפתח מרכזי העסקים המודרניים.
בשלב הראשון התכנון הוא שכ-1100 נוסעים ישונעו בשעה אחת, אבל עם השלמת הפרויקט ההערכה היא שמדובר באפשרות להסיע כ-6000 נוסעים בשעה. התחזית מדברת על כמיליון נוסעים שייהנו מהשירות בשנה.
החברה הקוריאנית מפעילה את המיזם מזה כשנה וחצי באזור תיירותי במדינה. עיקר הנוסעים בחבל הארץ האמור הם תיירים המשלמים כ-7 דולר לנסיעה אחת, ועד כה נסעו כמיליון ורבע נוסעים בקרוניות, והרשמים הם חיוביים ביותר.
נא להכיר, מתחם האלף
הוועדה המחוזית במינהל התכנון אישרה לפני כחצי שנה למתן תוקף את תכנית עיריית ראשון לציון במתחם האלף במערב העיר. העירייה מבקשת להקים בשטח מתחם עסקים חדשני ומתקדם בצד מתחמי פנאי ומגורים משולבים, היחיד מסוגו בישראל. מתחם האלף הינו שטח של אלף דונם (דיונות חול) במערב העיר ממערב לנתיבי איילון, דרומית לשדרות רחבעם זאבי (המשך שדרות משה דיין).
המתחם מהווה את עתודת הקרקע המשמעותית ביותר לפיתוח העיר, הנהנה מיתרון מיקום מובהק בהיותו סמוך לתחנת רכבת משה דיין על קו תל אביב אשדוד, לקווי רכבת קלה עתידיים, נגישות לכבישים ארציים (20 ו – 431 המגיע ישירות למתחם), בסמיכות לשני צירי הרוחב העיקריים של ראשון לציון – שדרות משה דיין / רחבעם זאבי ושדרות רבין, וכן בשל קרבתו לחוף הים. התכנית במתחם כוללת 1.7 מיליון מ"ר לעסקים ומסחר מקומי – מרכז העסקים הגדול ביותר במדינה-  ו-5,500 יחידות דיור.
ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, אשר מוביל באופן אישי את התכנית מאז כניסתו לתפקיד לפני 7 שנים, רואה במתחם הזה את העתיד של העיר ראשון לציון: "המתחם הזה יהווה מתחם  מוביל במתחמי העסקים העתידי של ישראל. לראשונה, מוקם במרכז המדינה מתחם עסקים שאין עליו אילוצי תכנון מהעבר לגמרי ולכן הגמישות התכנונית היא מרבית, החל מעיצוב איקוני שיעמוד בחזית החדשנות בתכנון, דרך פתרונות תחבורה חדשניים ועתידניים, מקורות אנרגיה אקולוגיים, מעטפת שירותים ותשתיות, תמהיל עסקים-מגורים נכון, תוסס ומערב שימושים ועד שפת רחוב ייחודית. אנחנו מתכננים מתחם עסקים שיהווה את חוד החנית של מתחמי העסקים בישראל, אשר יתאים לחברות ותאגידים מרכזיים במשק שמבקשים להיות בחזית החדשנית".
כתב: אמיר מרום, דוברות העירייה, 21.2.2016