כותרת

טיול ראשוני עם דובי זכאי
שביל בשדה
זיכרון ראשוני:
ביתו של אהרון מרדכי פריימן, רעייתו מרים ושבעת ילדיהם, נקרא עד היום בפי בני המושבה בשם "בית המייסד". בבית זה התגוררו בניו ובנותיו גם לאחר נישואיהם
איור של איש הולך

להציץ לשכנים

בגבול בין ראשון לציון לנס ציונה נח שדה קסום ופראי. הוא ממלא את הרווח בין הערים וממנו ניתן להציץ לנס ציונה השכנה

לפני שנתיים נסעתי על כביש 431. בצד הדרומי של הכביש ליד נס ציונה, הבחנתי ב... ים אדום. שדה ענק של פריחה אדומה שמילאה את השדה בין הערים. כך היה פעם ולצערי התופעה לא חזרה בשנה שאחר-כך. בכל חורף ואביב כדאי להגיע לפאת השדה הפראית. יש בה יופי של נוף כפרי (למרות שהוא נח בין שתי ערים) ושביל אופניים מסודר ומשולט שנקרא סובב נס ציונה ומיועד לחובבי הרכיבה. במשך ימי הקיץ החמים השדה הענק יבש ומכוער למדי. יש שם כמה מטעי זיתים, פה ושם איזה חקלאי נועז מנסה לגדל משהו. כמו כן, יש שם "היאחזות" של כמה מבנים, משתלה ענקית לעצים, אוטובוס נטוש ועוד. בגלל גובהו של המקום אפשר להשקיף על הנוף מסביב וכך מי שרוצה ללגום קצת טבע פראי ליד הבית, מבלי לנסוע קילומטרים רבים לצפון הארץ, מגלה שהיופי הזה נמצא ממש מתחת לאף... בחורף ובאביב.

כדי להקל את הכניסה למקום, אני מציע לפלוש מעט מעבר לגבול בין ראשון לנס ציונה, להיכנס לכביש משובש ולהגיע אתו עד מטע הזיתים. משם להתחיל את המסע ברגל, לפנות שמאלה בשביל ולהלך אתו צפונה. בהמשך, לפנות ימינה, לצד השדה וללכת לאורכו.

שדה ירוק גל עד
 מטע עצים  שדה

בחורף, חלק מהשדה זרוע בחיטה וסתווניות לבנות מנקדות את המשטח הירוק. שבילים של חול פולחים בצבעם החום את השדה הירוק ושרידים יבשים מהקיץ של מיני קוצים שנשארו זקופים ומנידים את עצמם ברוח לקראת סוף ימיהם. פה ושם רואים את הצמח בקיית הכלאיים, גבעולי חמציץ (חמציץ נטוי) שנדים כמתפללים עם הרוח, חרדל לבן - צמח נפוץ למדי - (שמו אמנם חרדל לבן, אבל צבע הפרח צהוב, שמו נגזר מן השערות הלבנות הזיפיות של הפרי). כמובן שכוכבי הטבע של ימים אלה הם שבלולי השדה שעורכים תחרות של ריצה למרחקים ארוכים, כדי להיות יחד כשיוצאת מעט השמש. אם תהיו סבלניים תוכלו לפגוש צב המהלך בניחותא בין הצמחים, לועס בדרכו את מזונו. בשלהי החורף ייצבע השדה בצהוב של חרצית עטורה, ואולי-אולי יפתיע אותנו השדה בים אדום של פרגים.

איש הולך עם מנגל
זיכרון ראשוני:
"המייסד" קראו לרב אהרון מרדכי פריימן. הוא ואשתו מרים הגיעו למושבה עם ששת ילדיהם. בתם השביעית בת שבע נולדה ביום הקמת המושבה, בט"ו באב תרמ"ב
* עם הילדים
זו דרך קסומה, בהליכה נינוחה מגלים את כל היופי בשדה. כדאי להצטייד במגפיים, יש שם כמה שלוליות ראויות לטבילה, וגם כמה אתרי בוץ מבטיחים. להצטייד במדריך צמחים ולנסות לזהות את הצמח או הפרח. בצידו הדרומי של השדה קרוב לנס ציונה, שדה החיטה משנה את צבעו לירוק כהה. דרך מיוחדת להכיר את דרך זרמי המים בשבילים, לראות איך זרמי המים "חוצבים" את דרכם בשבילים. רוכבי אופני שטח יכולים לרכב לאורך השביל, ולהמשיך צפונה לכיוון ראשון לציון, למערכת השבילים סביב תחנת הרכבת.
איך מגיעים:

נוסעים ברח' הרצל דרומה. עוברים תחת כביש 431, ממשיכים ישר בכביש הראשי לנס ציונה, חולפים על פני תחנת הדלק פז, (מימין), ומיד אחרי יש מעבר בכביש, לפניה שמאלה, כביש קטן ומשובש מאוד שהולך מזרחה. (בפינת הכביש והדרך הראשית, משמאל משתלת האירוסים). נוסעים עם הכביש המשובש עד צומת שבילים ומטע צעיר של זיתים. פונים שמאלה. אפשר מכאן להתחיל ללכת ברגל בשבילים לצד השדה הגדול.

עוד מסלולי טיול עירוניים אפשר לראות באתר עיריית ראשון לציון www.rishonlezion.muni.il