הפעל נגישות לקוראי מסךנגישותדלג לתוכן מרכזי
 

על מתבגרים ומסכים

​​​ענת יהודה מן, מנחת קבוצות הורים ומשפחות


"הוא מחובר לווטאסאפ 24/7", "היא כל הזמן באינסטגרם", "נמאס לי מהפורומים המוזרים האלו שהיא מחוברת אליהם כל היום", "אי אפשר לנהל איתו שיחה, הראש שלו כל הזמן נמצא מול מסך", "בא לי לנתק את האינטרנט"...

​​מכירים? שמעתם את עצמכם אומרים את זה לאחרונה? חברים התלוננו בפניכם על הילדים שלהם?

נתחיל בעובדה המרכזית: הילדים שלנו נולדו לתוך עידן המסכים. הם חלק מהדור הדיגיטלי. אנחנו, בניגוד אליהם, למדנו וסיגלנו לעצמנו את המסכים והרשתות החברתיות. אבל אנחנו יודעים גם משהו אחר, גדלנו בתקופה אחרת, שיחקנו ברחוב עם ילדים, חלק מאתנו אפילו יודעים מה זה טלפון חוגה, פאקמן היה המשחק הכי אטרקטיבי עבורנו.

נכון, עברנו כברת דרך. חלקנו כבר מכורים למסכים (גם אם לא נודה בזה) אבל כשזה מגיע לילדינו אנחנו חסרי סבלנות, כועסים, לא מבינים. הרבה הורים מרגישים מבולבלים. הם מבינים שהמסכים והאינטרנט הם חלק מהחיים, אבל השעות הרבות שילדיהם נמצאים מול המסכים השונים מלחיצות אותם.

 שאלות רבות צפות ומטרידות את מוחנו: אולי המתבגר שלנו בודד ולכן הוא יושב כל היום מול המחשב? איך בכלל יהיו לה חברות אם היא כל הזמן מול המחשב? איך זה שלא מפריע לה שהיא לא נפגשת עם חברים? שאלות כאלו או אחרות בעצם מתעוררות כי יש לנו תפיסה מאוד ברורה לתקשורת - כישורי חברות יכולים להתקיים במפגש פיזי בלבד. אבל האמת שזה כבר לא כך. הדור הדיגיטלי של ילדינו מלמד אותנו משהו אחר. הרבה מההורים לא מסוגלים לקבל את המציאות הזו כמו שהיא והם מגיבים בהתנגדות. הם בעצם פוסלים משהו שהוא חלק מובנה מהדור הזה. דווקא הפסילה הזו של המדיה והמסכים מונעת מההורים להנכיח את עצמם במציאות של המתבגרים שתתקיים כמו שהיא בין אם יסכימו לכך או יתנגדו. נהפוך הוא, במקום לחזור ולומר כמה שהעולם דיגיטלי הזה הוא איום ונורא, עלינו כהורים לקבל אותו ולחשוב מהו תפקידנו ההורי בתוכו.

 כולנו כבר יכולים לדקלם למה המסכים והרשתות החברתיות לא טובים ואיך הם יוצרים בעיות אישיות, חברתיות וגם רפואיות. אבל בואו לרגע נשיל מעלינו את ההתנגדויות ונראה מה היתרונות ברשתות החברתיות:

שפת הסמיילי שילדינו משתמשים בה, בניגוד למה שאנחנו יכולים לחשוב כבוגרים, דווקא מעשירה את השפה. יש ילדים שקשה להם לדבר בשפה רגשית, ופתאום יש להם אמצעי לביטוי רגשי. בנוסף, מתבגרים עם קושי בביטוי רגשי נחשפים בשיחות הווטאסאפ לביטויים רגשיים וזה עבורם גם תהליך למידה להתבטאויות רגשיות. ביננו, לכו תציצו בשיחות שלכם עם חברים ותראו כמה פעמים אתם משתמשים בסמיילי... אולי אפילו תופתעו...

השימוש ברשתות חברתיות כאמצעי לניהול שיחה מאפשר השהיית תגובה. הוא מאפשר לשקול את ההתבטאויות ולשלוט על הדברים שנאמרים. ושוב בואו נסתכל רגע על עצמנו.. כמה פעמים אנחנו כותבים ומוחקים ושוב כותבים ושוב מוחקים ורק אז שולחים. אם לנו זה עוזר, גם לילדינו זה עוזר. מאידך, השהיית התגובה גם מעודדת דחיית סיפוקים ואיפוק שהן יכולות חשובות בתהליך התפתחותו של האדם מרגיע לידתו ולעד.

הרשתות החברתיות מחברות. שמעתם ודאי לא פעם את האמירה "הרשת מרחיקה את הקרובים ומקרבת את הרחוקים". מצד אחד זה נכון, אולם מצד שני הרשת מאפשרת לבני נוער חשיפה שאולי לא הייתה להם בדרך אחרת. הם נחשפים לדעות שונות משלהם, פוגשים נוער שאולי לא היו פוגשים בנסיבות חברתיות בעולם הפיזי, מדברים על נושאים שאולי פנים מול פנים קשה יותר לדבר.

הרשתות החברתיות מאפשרות התנסות חברתית בסביבה מוגנת, בעיקר לילדים ולבני נוער המתקשים ביצירת קשרים חברתיים. בעבר הקושי הזה היה מתכון לנידוי חברתי, ואילו כיום הילדים והנערים הללו יכולים למצוא יותר בקלות את קבוצת החברים שמתאימה להם, בתוכה ירגישו בנוח לחלוק רגשות, חוויות, קשיים והצלחות.

הרשת מאפשרת למתבגר ללמוד על עצמו ועל אחרים. המתבגר יכול לבטא מה הוא אוהב יותר ומה פחות ע"י הבעת עמדה כמו LIKE או SHARE. השיח שמתנהל באינטרנט מאפשר להאיץ את בניית ה"אני" של המתבגר. זה מעשיר את המציאות הפנימית שלו באמצעות יחסי גומלין דרך המחשב. מתבגר שמתעניין בתחום מסוים - הזמינות ברשת מאפשרת לו למצוא את הקבוצה שמתעניינת בנושא זה בדיוק. קשרים וירטואליים שנולדים מתוך תחום עניין משותף יכולים בעתיד להפוך לקשרים בעולם הפיזי.​

חשיפה לידע עשיר ומותאם. עולם התוכן ברחבי הרשת הוא עשיר ומרחיב את עולמו של המתבגר ולרוב גם מעורר סקרנות ועניין בכל הקשור לחיפוש מידע ולצריכתו. הרשת מאפשרת להם להעמיק בנושאים שמעניינים אותם. הרבה פעמים חומרים שניתן למצוא ברשת לא ניתן למצוא בספריות הציבוריות או בספרים שכבר יצאו לאור. הלמידה ברשת מאפשרת לנער לשלוט על קצב הלימוד וחוויית הלימוד הופכת לנעימה ומותאמת לצרכיו האישיים של כל אחד. הרשת מאפשרת חשיפה לתכנים בצורות שונות בהתאם לצורכי הנער (וגם מבוגר): חומרים כתובים, סרטונים, הרצאות מוקלטות, התנסות אישית, השתתפות בפורומים.

​​​לסיכום

​כמו בכל נושא, המינון והמודעות חשובים. עלינו לדאוג למינון ויחד עם זאת חשוב שנציע וננגיש חלופות, כמו הסעה למפגש חברים, יציאה לטיולים משותפים, צפייה בסרט כאירוע משפחתי, משחקי חברה משפחתיים ועוד. חשוב שנתקרב לעולמם הדיגיטלי של המתבגרים ולא נתייחס אליו כרע ומנוכר. זה העולם שלהם, וכדי שתהיה תקשורת טובה בינינו אנחנו צריכים לעשות את הצעד ולהתקרב לעולמם. אחרי הכול, הם המתבגרים שלנו.​